Monday, August 13, 2012

Bicara Hati



Assalamualaikum...

Tetiba pagi ni rasa rajin sesangat nak masukkan N3.. Walaupun takda sepenting mana N3 ini... Cuma perlu diceritakan disini sebagai panduan dan bekalan.

Kadang-kadang, sebagai manusia biasa... Kehidupan di bumi Allah tidak pernah lekang dengan dugaan bertali arus.  Menguji kesabaran kita sebagai hambanya.  Kecekalan kita dalam mengharungi dugaan yang diberikan.

Kadang-kadang terlintas di benak fikiran, ada orang lain yang lebih berat dugaan berbanding dengan kita yang hanya sebesar kuman.  Namun, kita selalu mengeluh... Mengapa aku? Mengapa bukan dia?... Kerdilnya kita disisi Allah...

Sakit berpanjangan dapat mengurangkan dosa-dosa yang ada.  Andai kita tabah dan sabar menempuhinya. Ah, adakah hidupku tidak panjang seperti orang lain.  Namun adakah aku bersedia menerima azab di alam itu nanti...

Perjalanan masih panjang, mungkin aku kepenatan menjaga orang tua yang tidak sihat... Namun bukan satu alasan... Untuk aku mengeluh... Dulu, mereka juga menjagaku seperti itu...

Bersyukurlah, masih ada ibu bapa di sisi... Tatkala aku sedih, gembira, suka dan duka... aku selalu harunginya bersama kedua orang tua...

Mereka sangat memahaminya.  Apakah aku punya waktu yang panjang menabur bakti.. pada mereka... Aku selalu berdoa, andai umurku tidak panjang... benarkan aku memberi kesenangan pada mereka dahulu...

Suasana sekeliling yang semakin menghimpit dan tidak selesa... Membuatkan aku berfikir... Aku perlu berubah angin... berbakti pada tempat lain...yang mungkin lebih menghargai...

Dugaan oh dugaan.... Kerapnya kau bertandang... Aku tidak sekebal mana... Kadang-kadang terkeluar keluh dan kesah... Ah... Bila aku akan tabah... Setabah Siti Khadijah...

Ya Allah berikanlah aku kekuatan... Menempuhi dugaan ni... Jauhkan aku dari orang-orang yang Hasad dan Dengki.. Sedarkanlah mereka... Amin...



No comments:

Post a Comment