Tuesday, July 24, 2012

Iftar Hari ke-4 ~Puding Roti Karamel~


Assalamualaikum.

Alhamdulillah, sedar tak sedar dah 4 hari kita menunaikan ibadah puasa hari ini.  Seperti biasa, kita ibu yang sibuk di dapur memasak, memerah otak mencari idea apa la nak dijadikan hidangan hari ini.  Fokusnya pasti pada anak-anak kerana mereka yang perlu menghayati waktu berbuka.

Kadang-kadang timbul perasaan terharu, walau penat dan letih bersekolah seawal 7.30 pagi hingga 5.30 Angah tetap xberputus asa nak meneruskan puasa.  Tahniah anak mama.  Insyaallah, ganjaran pahala akan dikurniakan Allah kepada Angah.

Arini rasa nak makan puding.  Bahan-bahan dah memang ada dalam almari.  Tetiba teringat la, Ita pernah makan puding roti karamel sewaktu jamuan Hari Guru di sekolah Ita.  Adus, apa lagi...

Pak Cik Google help me!!!! Ita pun tengok banyak blog yang buat.  Ita campur dan gabung, tambah itu buang ini... Kira sesi menderhaka kepada resepi la.  Pastu sepatutnya bakar, tapi Ita kukus ja.  Malas nak panaskan oven.


BAHAN-BAHAN:


Karamel
-  1/4 cawan gula
-  1/4 cawan air suam

Hanguskan gula sehingga perang dan masukkan air panas.  Kacau segera supaya gula tidak berketul.  Kemudian ratakan pada loyang pilihan hati.  Sejukkan seketika.

Puding
3 keping roti sandwich (disiat-siat)
1 tin susu cair
1/2 cawan air suam
1/4 cawan susu pekat
1 sudu kecil esen vanilla

3 biji telur (dikacau perlahan)

1.  Blend semua bahan kecuali telur

2.  Kemudian satukan dengan telur yang telah dipukul.

3.  Kacau perlahan-lahan. Kemudian tapis.

4.  Masukkan dalam loyang karamel tadi.

5.  Kukus selama 40-50 minit.

6.  Setelah masak sejukkan terlebih dahulu sebelum diterbalikkan.


p/s:  Selamat mencuba ye kengkawan.  resepi simple dan senang nak buat.  

No comments:

Post a Comment